søndag 10. november 2013

Jeg ønsker meg et samfunn

Jeg ønsker meg et samfunn.

Jeg ønsker meg et samfunn der vi alle er frie.

Jeg ønsker meg et samfunn der vi alle frie til å tjene oss søkkrike, og at friheten innebærer en ufravikelig, soleklar plikt til å betale skatt som monner; til beste for fellesskapet.

Jeg ønsker meg et samfunn der vi alle er frie fra kravet om å ha velfylt lommebok for å få tilgang på grunnleggende helsehjelp, skole og rettssikkerhet.

Jeg ønsker meg et samfunn der vi alle er frie til å stå trygt i jobbene våre; uavhengig av hva profitthungrige arbeidskjøpere anser som gunstig for egen vinning til enhver tid.

Jeg ønsker meg et samfunn der vi alle er frie til å være den vi ble født til å være; uavhengig av hudfarge, etnisitet, kjønn, seksuell orientering, foreldrenes lommebok eller deres sosiale status.

Jeg ønsker meg et samfunn der vi alle er frie nok til å skjønne at den enkeltes frihet er verdiløs uten fellesskapet; et fellesskap som kan være støtte og sikkerhetsnett når friheten blir for tung å bære.

Jeg ønsker meg et samfunn der vi alle er frie fra tyranniske krav til vellykkethet, elitedyrking og reindyrking av konkurranseinstinktet.

Jeg ønsker meg et samfunn der vi alle er frie nok til ikke å være redde for å dele denne friheten med mennesker som kommer fra en verre virkelighet enn vår og banker på grensene våre for å få hjelp.

Jeg ønsker meg et samfunn der vi alle er frie nok til å kunne verdsette det vi ikke forstår, eller det vi ikke kan veie, måle og vurdere på en valutaskala.

Jeg ønsker meg et samfunn der vi alle er frie til å velge hvilken kultur vi vil ha; ikke bare drøvtygge og sluke den som serveres av medier med økonomiske interesser i det de velger å gi oss.

Jeg ønsker meg et samfunn der barn er frie til å være barn, ikke bare små mennesker i en forberedelsesfase til konkurranse- og konsumenttilværelsen.

Jeg ønsker meg et samfunn der valgte politikere er frie til å tjene folket; ikke mektige økonomiske interesser.

Jeg ønsker meg et samfunn der vi alle er frie til å velge mellom mer enn Rema og Rimi, og der valgene kan tas på grunnlag av noe som kan anses som fakta framfor reklame og manipulering.

Jeg ønsker meg et samfunn der vi alle er frie.

Jeg ønsker meg et samfunn.


(Margaret Thatcher sa en gang at "ikke finnes noe samfunn; bare individer og deres familier". Statsminister Solberg, borgerlighetens fyrtårn, har uttalt at Thatcher er et av hennes politiske idealer. Da må man legge til grunn at Thatchers politiske tankegods er rettesnor for vårt nåværende mørkeblå regime. Jeg for min del tror ikke individet vil overleve uten et samfunn og et fellesskap. Derfor må nåværende regjering bekjempes, motarbeides og kritiseres, og gode alternativer holdes fram hver eneste dag. Regjeringa Solberg innfrir ikke på ett eneste av punktene over.)

1 kommentar: