onsdag 28. januar 2009

RIK

jeg hadde vært fattig lenge
så da jeg en dag våknet og fant at jeg hadde blitt svært rik
bestemte jeg meg for å spandere noen småting på meg selv

jeg gikk med faste bestemte skritt ned i butikken
og kjøpte god mat og godt drikke
noe å lese
til kaffen

da jeg var vel forsynt
gikk jeg på nettet
kjøpte musikk og bøker
en og annen antikvitet
møbler som lenge hadde vært ønsket i huset

etter at jeg hadde sittet både vel og lenge i min nye antikke stol
ble jeg tankefull

kanskje jeg burde investere rikdommen tenkte jeg
så jeg ringte børsen og lurte på hva jeg skulle gjøre med så mye penger
jeg ville jo så gjerne at de skulle yngle

etter mye om og men
kjøpte jeg aksjer i små barn
som jeg syltet ned i store glass

jeg kjøpte aksjer i avrevne armer og ben som jeg resirkulerte sammen med metall og eksplosiver
jeg kjøpte aksjer i brokker av samtaler og utsagn i media som jeg lagret på store harde disker
jeg kjøpte aksjer i biter av kvinner med få eller ingen klær på som jeg arkiverte i høye metallskap
jeg kjøpte aksjer i tanker jeg ikke likte som jeg skjulte i bortgjemte dalfører på vestlandet
jeg kjøpte aksjer i forflytningsredskaper som jeg trengte for å dra på hytta i helgene sammen med mine venner som ikke er så rike
jeg kjøpte aksjer i planter som noen tenner på og puster inn eller legger i munnen mellom kjeve og kinn uten å tygge
jeg kjøpte aksjer i kontrollselskapene

nå sitter jeg trygt
og føler til en forandring
at jeg har begge beina
på jorda

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar