tirsdag 9. februar 2010

REVOLUSJONEN KOMMER KANSKJE PÅ TV:
GIL SCOTT-HERON ER TILBAKE

(av Tor Einar Bekken)

Helt på begynnelsen av 2010 kommer 2000-tallets foreløpig mest uventede plateutgivelse; I'M NEW HERE, med den legendariske Gil Scott-Heron - samfunnskritiker, poet, romanforfatter, musiker og rap-gudfar. Det er en etterlengtet tilbakekomst for en mann som etter å ha vært blant 60- og 70-tallets viktigste stemmer falt ned i en avgrunn av rusmisbruk, fattigdom, hjemløshet og kriminalitet. I løpet av noe nær en tyveårsperiode fra begynnelsen av 90-tallet var Scott-Heron borte fra scener og studioer, og satt gang på gang i fengsel for mindre narkotikaforbrytelser og småkriminalitet. Når han en sjelden gang var omtalt i media, skjedde det helst på grunn av slike negative hendelser, eller hvis gamle plater ble utgitt på nytt. At han skulle gå i studio og spille inn nye ting - attpåtil bra ting - ble i vide kretser ansett for fullstendig usannsynlig. Som kreativ kraft var Gil Scott-Heron ansett som ferdig og utrangert.

Derfor er det svært gledelig å konstatere at han nå har kommet opp fra dypet med en utgivelse der han viser seg vital og interessant. Både viljen og evnen til å skape nye ting har tydeligvis ikke blitt knekt av nærmere to tiår på utsiden av både musikkbransjen og resten av samfunnet. Forhistorien til den nye utgivelsen er også spesiell. Platedirektør Richard Russell fra XL Records besøkte Gil Scott-Heron i fengselet, og gjorde avtale med ham om å spille inn nye ting da han slapp ut. Scott-Heron, som befant seg i dype økonomiske problemer, skjønte at dette var et tilbud han bare måtte prøve å forholde seg til og svarte ja. Etter løslatelsen jobbet han i studio med Russell, og resultatet ble utgitt på cd i februar - etter å ha vært tilgjengelig for streaming på nettet noen uker.

Før denne nye plata - og før sin lange fraværsperiode - hadde Gil Scott-Heron en lang og fruktbar karriere som forfatter og musiker. Han ble født i 1949, av to foreldre som skiltes etter kort tid. Hans far var den første svarte spilleren på fotballaget Celtic i Skottland, og hadde jamaicansk opprinnelse. Moren var amerikansk, og etter foreldrenes skilsmisse vokste Gil opp i Tennessee hos bestemora. Dette er utførlig skildret i sangen 'On Coming From A Broken Home' på den nye plata. Da bestemora døde måtte 13-årigen flytte til mora i Bronx, og fikk etterhvert universitetsstipend på grunn av sitt åpenbare forfattertalent. Drapene på Malcolm X og Martin Luther King formet ham til en politsk radikal, agiterende poet og forfatter, med boktitler som THE VULTURE og THE NIGGER FACTORY. Mange av sangene hans var ikke mindre agiterende, som f.eks 'The Revolution Will Not Be Televised', 'The Bottle', 'Angel Dust' og 'Home Is Where The Hatred Is'. Ta med andre som 'Whitey On The Moon', 'Winter In America' og 'We Almost Lost Detroit' - og bildet av en kompromissløs forfatter med en egen evne til å gjennomskue snikksnakk og svada kompletteres. Svært mange av Scott-Herons beste tekster (inklusive en versjon av 'Coming From A Broken Home') er samlet i boka NOW AND THEN - THE POEMS OF GIL SCOTT-HERON (på forlaget Canongate US), og den boka anbefales uten forbehold. Den er lett å få tak i på nettet eller hos oppegående bokhandlere.

I'M NEW HERE er ei kort plate. Den varer bare 28 minutter, og er dermed kanskje mer som en EP å regne. Det er likevel fascinerende å se hvor mye sterkt materiale Scott-Heron og produsent Russell har klart å putte inn på så liten tid. Her er sanger om oppvekst og personlige demoner, og en hjerteskjærende cover-versjon av Robert Johnsons foruroligende 'Me And The Devil'; gjort i en kald, moderne versjon som på mange vis setter standard for hvordan dagens artister kan forholde seg til ikoniske klassikere av denne typen. Plata innholder også en rekke små 'sound bytes' av noen sekunders varighet - et effektivt grep som gir en helt egen stemning. På toppen av det hele har Gil Scott-Heron, som er en av musikkverdenens mest samplede artister, samplet en av vår tids store hip-hop-stjerner, Kanye West. Dette er gjort med stil, og viser at det fortsatt er glimt i øyet til den gamle mester.

Når en stor artist kommer tilbake i platehyllene etter å vært totalt indisponert i så mange år er det lov å håpe at denne nye bølgen av kreativitet vil utvikle seg og vare ved. Faren er at Gil Scott-Heron igjen mister grepet og havner tilbake i sitt tidligere uføre. Det ville i så fall være et sørgelig tap, ikke minst for Scott-Heron personlig, men også for publikum. Derfor er det så uhyre viktig at lyttere nå gir ham en sjanse. For en mann som har fått nye sjanser i en alder av seksti år er det liten tid å miste. Foreløpig er det uklart hvorvidt han er i stand til, eller villig til å turnere, men det er lov å håpe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar