onsdag 17. februar 2010

Samih al-Qasim:
OPPSIGELSE FRA DØDSFORSIKRINGSSELSKAPET

(Om de som begynte å tenke etter femte juni 1967)


Mine damer og herrer:
Jeg er en liten borger
Jeg leverer min oppsigelse
Til sjefen
Her er mitt kort
Han har signert
Helt nederst


Mine damer og herrer
Jeg leverer min oppsigelse
For dødsforsikringsbransjen har blitt sørgelig
Den tynger samvittigheten
Fra nå av vil jeg at navnet mitt skal skrives
På lista over de sinte
Som sluttet å danse på graver
Som trodde på sola og menneskene
Og valgte jorda og hjemlandet

Mine damer og herrer:
Her er vi
Ved korsvegen
La den druknede forbli druknet
Om han vil, og la ham utruste brannhester
Om han vil. Men hvis jeg blir
Spurt, så velger jeg
Venstresida av vegen
Sola og venstresida
Hvete og venstresida
Tårer og venstresida
Og døden inntil jorda dreier sin bane
Mot venstre

Mine damer og herrer
Ved denne anledningen husker jeg ordene fra en sang
Sunget av en omvandrende trubadur:
”Jeg våkner om morgenen og sier: Herre,
Min kjærestes hjemland er rett under mine øyne
Men jeg kan ikke gå dit
Jeg gikk til en gammel klok mann som alltid vet hva som er rett og galt
Han la fra seg boka si, snudde seg mot meg og sa:
Ditt folk vil klare det, en gang mellom morgen og kveld.”


O informasjonsministerium –
O dødens ambassadører –
I marmorbyen
O velformulerte talsmenn for døden
Dere som broderer ut ordene
Jeg leverer min oppsigelse til dere
Til dere leverer jeg min oppsigelse
Min oppsigelse fra dødsforsikringsselskapet
Jeg slutter meg til dagslysets legioner
La regnet falle
La trærne
Heve sine hoder
La fruktene modnes
I sola
Til venstre



(Dette diktet er skrevet og publisert i 1969 av den palestinske poeten SAMIH AL-QASIM, og gjendiktet fra engelsk av TOR EINAR BEKKEN)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar